SAS MuseetSAS1

Det må være de allerfærreste, der ikke på en eller anden måde bliver fascineret af, at det i det hele taget er muligt at få over 300 tons flyvemaskine i luften – hvis det bare gør det mindste indtryk på én, så er SAS-museet ikke langt fra lufthavnen stedet, hvor man kan få sin nysgerrighed stillet angående det meste af, hvad hører flyvemaskiner, luftfart og alle dets aspekter til.

 

En lille, men udsøgt skare besøgte museet onsdag d. 24. marts ved fyraftens tid og blev modtaget af værten, Dansk Presseforbund-medlemmet Niels Wulff og hans to museumskolleger. SAS-museet er i virkeligheden depotafdeling for det ”rigtige” SAS-museum i Oslo. Men i stedet for at alle tingene ligger i kasser, sørger Niels Wulff med andre tidligere ansatte i SAS som frivillig arbejdskraft og med et beskedent budget for, at alt lige fra de berømmelige sorte boxe, over masser af fly modeller til en imponerende fotosamling, er tilgængelig for offentligheden. Vi blev plantet i flysæderne, dog uden at skulle fastspænde sikkerhedsbælterne for at se en film om verdens ældste luftfartsselskab. Det kan man med lidt god vilje kalde SAS, fordi en af forløberne - Det danske Luftfartsselskab DDL oprettedes den 29. oktober 1918 og dermed blev det første luftfartsselskab i verden. Den første ruteflyvning fandt sted d. 7. august 1920 og gik til Warnemünde. Vi kom så – over mange spændende flytyper og begivenheder frem til d. 18. september 1946, da DDL blev sluttet sammen med det norske og det svenske luftfartsselskab i selskabet ESAS - Europæisk SAS – som samarbejdede om de europæiske ruter og OSAS, der skulle organisere de oversøiske ruter, først og fremmest ruten over Atlanten til USA. Samtidig skulle de oprindelige selskaber klare indenrigstrafikken i deres respektive lande. Men kort tid efter fandt man det mere praktisk at blande alle kortene, dvs. flyvemaskinerne og navnet blev SAS. Samtidig begyndte man at navngive alle maskinerne med efternavnet ”Viking”. Filmens kommentatorstemme var velkendt for flere af os – tidligere bestyrelsesmedlem i Dansk Presseforbund, nu afdøde Bent Holsted havde indtalt teksten. Derefter var der sandwich, øl, kaffe, blødt brød og fri rundgang blandt de utallige udstillede effekter – og dermed masser af spørgsmål til Niels Wulff og hans to medeksperter Jens Erik Henriksen og Niels Ørskov. For er der i virkeligheden nogen, der ikke bliver bare en smule fascineret over, at det er muligt at få en over 300 tons flyvemaskine i luften?
For alle jer, der gik glip af en meget spændende oplevelse, er alt håb dog ikke ude. Museet har åbent onsdage mellem 13 og 16 og kan kontaktes ved at ringe til Niels Wulff på tel. 20959397. Det kan anbefales på det varmeste.
Troels Svendsen SAS2SAS3SAS4SAS5SAS6SAS7SAS8SAS9SAS10